Život bez obmedzení

Pre všetkých
s potravinovou intoleranciou

BLOG 73 | #73: Nebojme sa tukov, naše telo ich potrebuje aj vtedy, keď chudneme!

Tuky, ako všetci dobre vieme, tvoria základnú súčasť všetkých buniek a sú najdôležitejšou zásobárňou energie v (ľudskom) tele. Zatiaľ čo v predošlom blogu sme sa viac rozpísali o rastlinných, v tomto budeme venovať pozornosť predovšetkým živočíšnym tukom.

Na začiatku treba povedať, že tuky, ktoré sa dostávajú do (nášho) tela potravou, pochádzajú alebo z rastlín, alebo zo zvierat.

Živočíšne tuky sú hlavným zdrojom nasýtených tukov, čo znamená, že by sa v našom jedálničku mali vyskytovať len veľmi sporadicky. Ide najmä o bravčový, hovädzí a mliečny tuk, teda o masť, maslo, loj, slaninu, tučné syry a jogurty, smotany, ale aj mäsové výrobky ako sú obľúbené párky, paštéty či údeniny. Nezabúdajme na zlaté pravidlo, ktoré v našich podcastoch často spomína aj pán doktor Peter Minárik: „Všetko s mierou!“ Medzi základné živočíšne tuky patrí maslo, masť, hovädzí loj a rybí tuk.

Nie je maslo, ako maslo!

Inak povedané, ak to má byť naozaj maslo, musí obsahovať minimálne 80 % mliečneho a žiadneho iného tuku. Napriek tomu, že chuť a vôňu tradičného masla nie je jednoduché nahradiť a Slováci na neho nedajú dopustiť, treba o ňom povedať „pravdu“. Je plné nasýtených mastných kyselín, transmastných kyselín, cholesterol nevynímajúc. Práve preto nie je vhodné na vyprážanie, ale ako súčasť studenej kuchyne. Na druhej strane, maslo má v sebe aj vitamíny rozpustné v tukoch, čo mu v tomto smere hrá do karát. Zatiaľ čo čerstvé by malo byť skonzumované do 20-tich dní, stolové môžeme uchovávať v mrazničke dlhšie.

(Milovaný) Chlebík s masťou a s cibuľou!

Kto by ním pohrdol? Aj vám pripomína obdobie detstva a mladosti? Avšak, akokoľvek nostalgický je náš vzťah k tejto kombinácii na tanieri, najmä v prípade masti je potrebné vedieť zatiahnuť ručnú brzdu. Vyrába sa spracovaním tukového tkaniva z ošípaných alebo iných zvierat. Obľúbená bravčová masť obsahuje nasýtené mastné kyseliny, cholesterol, ale v porovnaní napríklad s husacou verziou aj viac nenasýtených mastných kyselín. Spolu s husacou a kačacou sa im často hovorí aj sadlo.

Priatelia, nebláznite!

Tuky sú pre náš organizmus mimoriadne potrebné, ba priam nevyhnutné, ak má správne fungovať. Ich nedostatok sa prejaví (zdravotnými) problémami, ktoré sú v mnohých smeroch veľmi obmedzujúce.

  • Zhoršila sa vám pamäť a neviete sa sústrediť?
  • Často vás bolieva žalúdok?
  • Máte suchú pleť, vlasy a lámu sa vám nechty?
  • Cítite a vidíte na sebe hormonálne zmeny?

Ak ste odpovedali štyrikrát áno, možno vášmu telu chýbajú tuky. Podľa rád odborníkov by totiž mali tvoriť až tretinu energetického príjmu počas dňa a to aj v období redukčnej diéty.

Výnimka medzi živočíšnymi tukmi?

Existuje. Je ňou rybí tuk, ktorý by nemal chýbať v jedálnička športovca aj „bežného človeka“. Naše telo ocení predovšetkým jeho vysoký obsah omega-3 nenasýtených mastných kyselín, čo má pozitívny vplyv na naše srdce, náš mozog a rovnako na našu pokožku. Opomenúť netreba ani prospešné vitamíny A, D a E, ktoré sa v ňom nachádzajú.

„Jesť je nevyhnutnosť, ale jesť rozumne, to je umenie.“

François de la Rochefoucauld

Kraj | 28. 11. 2022

Zoznam blogov

Zoznam podcastov