Život bez obmedzení

Pre všetkých
s potravinovou intoleranciou

BLOG 52 | #52: Nepokazte si vianočnú náladu, cez sviatky nemusíte zákonite pribrať!

… avšak, ani sa extrémne obmedzovať.

Podľa niektorých dostupných štatistík priberie počas vianočných sviatkov každý druhý Slovák. V tomto na jedlo mimoriadne štedrom období sa zvykne číslo na váhe zvýšiť v priemere o 3 kilogramy. Sú to však len orientačné čísla, podľa doktora Petra Minárika, odborníka na zdravý životný štýl, sme totiž bez sebakontroly schopní pribrať za 3 dni aj jeden kilogram. Ako zdôraznil v našom ostatnom pdcaste, treba si uvedomiť, že vianočné sviatky trvajú v skutočnosti oveľa dlhšie. Je preto možné, že si do nového roka prinesieme navyše aj 5 kíl.

Jedno pokušenie za druhým!

Obdobie Vianoc dáva zabrať nielen našej tráviacej sústave, ale aj pevnej vôli. Veľmi často sa stáva, že hoci sme sa počas celého roka snažili dodržiavať správne stravovacie návyky, sviatky nám túto rutinu veľmi rýchlo pokazia. Lepšie povedané, my si to pokazíme! :-) A pritom, stačí vedieť, že sú potraviny a potraviny. A vybrať si tie, z ktorých sa priberá menej alebo vôbec.

Až do sýtosti! … si môžeme dopriať:

Všetky druhy zeleniny,
Ovocie (5 až 7 porcií denne),
Strukoviny,
Chudé mäso a najmä hydinu, z ktorej však treba odstrániť viditeľný tuk,
Ryby, dokonca aj tie mastnejšie, avšak v menších porciách,
Morské mäkkýše a kôrovce,
Vodu a nesladené nealko nápoje.

Úžasne chutia, ale dane za ne sú kilá navyše! :-)

Počas sviatkov si treba dať pozor najmä na tieto “chuťovky”:

  • Vyprážané mäso a ryby,
  • Vyprážané hranolčeky,
  • Mastné mäso a údeniny, čiže klobásy, slanina či salámy,
  • Smotanové syry a ďalšie mliečne výrobky,
  • Škrobové obilniny z bielej rafinovanej múky, cestoviny, knedle, bielu ryžu bez vlákniny,
  • Sladkosti, múčniky, torty, koláče, kandizované ovocie,
  • Slané snacky ako krekry, tyčinky, oriešky,
  • Sladené nealko nápoje, ovocné džúsy,
  • Alkohol.

1:0 pre všímavé jedenie!

Nie je jedno, čo jeme, ale ani to, ako jeme! Platí totiž priama úmera, že hltavé (rýchle) jedenie = priberanie. Ten, kto jedáva rýchlo a často si to ani neuvedomuje, skonzumuje viac, príjme viac kalórií a z dobrého jedla má zväčša menší požitok. Naproti tomu pomalšie, teda všímavé jedenie (mindful eating), je cesta, ako zjesť menej, zredukovať množstvo prijatých kalórií a samotné jedlo si patrične vychutnať.

Návod, ako na to!

Vianočné hody sa nemusia zmeniť na novoročné diétovanie, stačí myslieť na nasledujúce dobre mienené rady:

  • Urobte si plán - čo budete variť, piecť a nakupovať,
  • Nespoliehajte sa na to, že po novom roku schudnete. Kilá sa ľahšie priberajú, ako zhadzujú,
  • Pečte menej druhov a menšie množstvá,
  • Nemajte jedlo na očiach ani na dosah. Čo človek nevidí, to nezje!
  • Aj keď sa jedlom nemá plytvať, nedojedajte ho za každú cenu a nezobkajte,
  • Vyskúšajte nové recepty, vymeňte tradičné chuťovky sa za ich zdravšie verzie,
  • Nejedzte pred telkou, počítačom ani s mobilom v ruke,
  • Jedzte však pravidelne, 3 až 5-krát za deň,
  • Robte to všímavo. Vychutnávajte si stolovanie, farbu aj vôňu jedla, sústreďte sa na to, čo vlastne jete, odkladajte počas jedenia príbor a aj keď nás učili, že sa pri stole nerozpráva, práve naopak, bavte sa s ľuďmi okolo vás! :-)
  • Určite si hranicu - svoju vlastnú stopku. Koľko jedla je ešte OK, koľko je už veľa,
  • Pravidelne sa vážte! :-)

Nemusíme sa presviedčať o opaku. K pravej vianočnej pohode, na ktorú sa už väčšina z nás veľmi teší, prispieva aj dobré jedlo. Veľa dobrého jedla. Aby sme si sviatky nepokazili, treba si dopriať len také množstvo vianočných chuťoviek, s akým sa naše telo dokáže “dôstojne” a bez následkov popasovať. Nezabudnite sa odmeniť kvalitným, aspoň 6-hodinovým spánkom, a hýbte sa. Počas sviatkov napríklad aj prechádzkami a výletmi do prírody.

A teda, dobrú chuť a ŠŤASTNÉ A VESELÉ! :-)

Kraj | 09. 12. 2021

Zoznam blogov

Zoznam podcastov