Život bez obmedzení

Pre všetkých
s potravinovou intoleranciou

BLOG 44 | #44: Nové (letné) začiatky! Využite najobľúbenejšie ročné obdobie na 100%

Viac ako polovica leta je síce za nami, ešte stále však zostáva dosť času na to, aby sme sa rozhodli zmeniť životný štýl. Dovolenkové obdobie a letné mesiace sú podľa odborníkov ako stvorené na to, aby sme sa pozitívne naladili a spojili príjemné s užitočným. Výsledkom môže byť nový – zdravší život. Netreba však zabúdať ani na lákavé letné „nástrahy“.

Jednoduché tipy pre zdravé leto. Čo teda (radšej)ne/robiť?

Naservírujte si na tanier zdravie v podobe sezónneho ovocia a zeleniny. Avšak, nielen ako ozdobu. Zelenina (aj v kombinácii s ovocím) by mala tvoriť až polovicu všetkého, čo si na tanier „naložíme“. Je to cesta, ako si zabezpečiť prevenciu proti nádorovým ochoreniam.

Tip od doktora Petra Minárika, odborníka na zdravý životný štýl:

Zoberte si veľký tanier a minimálne polovicu zaplňte čerstvým miešaným šalátom alebo na pare zohriatou zeleninou. Jedzte pestrú zmes viacerých, aspoň troch farieb. Každý týždeň vyskúšajte nový druh ovocia a zeleniny, nakupujte aj na farmárskych trhoch alebo vyskúšajte lacnejšiu verziu, teda samozber.

Leto = piknik a piknik = bageta!

Jeden dospelý Američan zje v priebehu týždňa 3 až 4 bagety. Milovníkmi tohto fastfoodového jedla sme aj my, Slováci. Bežná bageta, ktorú si kúpime v bufete alebo na „benzínke“, je však veľmi nezdravá.

Vyskúšajte zdravší variant zo 100%nej celozrnnej múky, menšiu porciu bagety, tortilly či wrapu. Doprajte si naozaj veľkú porciu zeleniny, chudé hydinové mäso, šalát z tuniaka, pečeného lososa, tofu, fazuľu či mozzarelu. Dochuťte dressingom, olivovým či repkovým olejom. Namiesto soli použite zdravé koreniny, byliny, cesnak a cibuľovú zeleninu (kurkumu, cayenské korenie alebo bazalku). A áno, dobagety sa hodí aj ovocie, napríklad broskyňa, mango, jablko či bobule.

Milované grilovačky: Urobte to inak a zdravie sa vám poďakuje

Grilovanie je veľmi obľúbenou, nielen letnou aktivitou. Grilovacia sezóna sa v našich zemepisných šírkach začína už na jar a pokračuje až do polovice jesene. Ľudia chcú byť vonku, radi jedia, navyše, opekanie pod holým nebom umocňuje želaný pocit pohody. Nehovoriac o tom, ako veľmi nám pečené (grilované) mäso chutí. Klasické grilovanie je však zdraviu škodlivé. Pri vysokých teplotách sa totiž v mäse tvoria karcinogénne látky, ktoré poškodzujú DNA buniek a môžu viesť kvzniku rakoviny (najmä hrubého čreva). Škodlivý je aj dym z uhlia a dreva, ktorý počas grilovania vzniká. Ako to podľa odborníkov (a vedeckých štúdií) robiť lepšie?

Marinujte. Väčšie kusy mäsa vopred predvarte, až potom (ich) grilujte. Používajte výlučne chudé mäso (hydinu alebo rybu) a zmastného
odstráňte čo najviac tuku. Grilujte menšie kúsky a vždy so zeleninou, čím sa skráti „grilovací čas“. Doprajte si veľkú porciu zeleninového šalátu a pred
grilovačkou sa fyzicky unavte, až potom si sadnite a jedzte.

Ďalšie cenné „letné“ rady:

  • Alkohol je karcinogén. Ideálne je – nepiť ho vôbec (celoročne). Ak predsa len áno, potom uprednostniť pivo a víno.

  • Nepodceňovať pitný režim, fľašu s minerálkou nosiť vždy so sebou, uprednostniť čistú alebo minerálnu vodu, prípadne (nesladený) čaj. Káva do pitného režimu nepatrí, rovnako tak ani energetické nápoje. Sladký nápoj alebo pivo? Maximálne jeden/jedno denne!

  • Menej sedávajte, viac sa hýbte! Teplé rána, dlhé dni a svetlé večery sú na to ako stvorené. Pozor na fyzickú aktivitu počas veľkých horúčav – neodporúča sa. Vyskúšajte rýchlu chôdzu, bicykel, plávanie, stacionár či beh (skoro ráno alebo neskoro večer).

Všetkého veľa škodí. Slnko nie je výnimkou a vitamín D získame aj bez opaľovania sa - krátkym pobytom na dennom svetle.

Vystaviť sa nadmernému slnečnému žiareniu môže viesť k vzniku rakoviny kože. Najviac ohrození sú v tomto smere blondiaci, ryšaví ľudia; tí, ktorí majú bledú pokožku, pehy, či osoby, ktoré sú kvôli práci nútené byť často vonku (poľnohospodári, záhradníci, stavební robotníci či plážové volejbalistky...); ale napríklad aj tí, ktorí si často spália kožu, sú pravidelnými návštevníkmi solária, majú zníženú imunitu a veľa materských znamienok.

Pred slnkom si treba chrániť najmä tvár, krk, dekolt a uši. Ako? Opakovane (každé 2 hodiny) používať ochranné krémy s minimálnym ochranným faktorom 30. Nosiť slnečné okuliare sUV filtrom a tmavými (zelenými, šedými, hnedými ...) sklami. Pery si pretierať balzamom. Vyhľadávať tieň!

Leto je dostatočne dlhé na to, aby sme si nové návyky vypestovali a zároveň si na ne aj zvykli.

Ak vás táto téma zaujala, vypočujte si aj náš podcast k nej, v ktorom sme sa porozprávali spánom doktorom Petrom Minárikom.

Kraj | 13. 08. 2021

Zoznam blogov

Zoznam podcastov