Život bez obmedzení

Pre všetkých
s potravinovou intoleranciou

BLOG 58 | #58: O tom, čo si v potravinách vložíme do košíka, rozhodne 35 sekúnd!

Preto si treba vybrať správne… Každý, kto sa rozhodne pre redukčnú diétu a má snahu zabojovať s kilami navyše, by to však nemal urobiť skôr, ako si osvojí základné vedomosti o potravinách. Tie sú totiž pri chudnutí veľmi dôležité.

Čo si teda treba všímať na obale potravín?

Pri čítaní etikety sa treba zamerať na základné údaje o energii, ľudovo o kalóriách a rovnako o základných živinách, čiže o bielkovinách, sacharidoch a tukoch, ktoré konkrétna potravina obsahuje. Pán doktor Peter Minárik, odborník na zdravý životný štýl, hovorí v tejto súvislosti o takzvanej štvorylke veličín, v ktorej by sa každý konzument mal vedieť bez problémov zorientovať a správne zhodnotiť, či je alebo nie je vhodná pri redukčnej diéte. Obávané „éčka“ (prídavné látky) sú v tomto prípade menej dôležité.

Energia potravín sa uvádza v kJ (kilojouloch), čo je povinný údaj a za lomkou v kcal (kilokalóriách), čo je nepovinný údaj. V oboch prípadoch ide o jednotky energie. Bielkoviny, sacharidy a tuky sú vždy udávané v gramoch a taktiež predstavujú povinný údaj. Treba ešte dodať, že vždy v 100 gramoch potraviny alebo 100 miligramoch nápoja. Sú však aj ďalšie dôležité čísla, ktoré si treba na obale potraviny všímať – obsah vlákniny, vápnika, vitamínov a minerálnych látok.

Ďalšie povinné údaje na obale potravín: názov potraviny, zoznam zložiek, množstvo zložiek, čisté množstvo potraviny, ďalej meno, obchodný názov a adresa prevádzkovateľa potravinárskeho podniku, krajina pôvodu a jednotková cena. Tie, ktoré súvisia sú zdravím, sú – dátum minimálnej trvanlivosti alebo dátum spotreby a látky alebo produkty vyvolávajúce alergiu alebo neznášanlivosť.

Platí tiež, že z konzumácie bielkovín sa na váhe v princípe nepriberá. Prijaté sacharidy sa zase využívajú predovšetkým ako zdroj energie, ktorá je nevyhnutná na to, aby organizmus správne fungoval. Avšak, všetkého veľa škodí, preto sa nadmerné množstvo prijatých sacharidov a najmä jednoduchých cukrov, môže zmeniť na tukové zásoby. Priveľa tuku v strave, a hlavne nasýtených mastných kyselín, dláždi cestu k obezite. Z toho vyplýva, že najdôležitejšie je - ustrážiť si príjem tukov v strave.

Posvietené na pozitívne zmeny

Európska komisia plánuje v roku 2023 zaviesť nový (jednoduchý a prehľadný) systém výživového označovania potravín. Nazýva sa Nutri-Score. Ide vlastne o 5-stupňovú farebnú škálu označovania a posudzovania nutričnej hodnoty na prednom obale potraviny. Zohľadňuje 5 farieb a 5 písmen (A, B, C, D, E). Potraviny, ktoré sa nachádzajú v zelenej časti spektra, by mali tvoriť podstatnú časť jedálnička, zatiaľ čo potraviny na opačnom, teda na červenom konci, je žiaduce konzumovať menej často a v menších množstvách.

Praktické rady pri prípave jedla počas redukčnej diéty:

  • Varte v pare, na vode, duste alebo pečte. Nevyprážajte a negrilujte na otvorenom ohni,
  • Pred varením (a počas neho) odstráňte z mäsa viditeľný tuk a kožu,
  • Obmedzte škrobové prílohy a myslite na to, že chlieb = dodatočné kalórie,
  • Uprednostnite jedlá bez omáčok s vysokým obsahom tuku a škrobu,
  • Prerastená slanina a pridaná masť nie sú dobrý nápad,
  • Jedzte najmä hydinu, teda chudé biele mäso, chudé bravčové mäso, hovädzinu alebo divinu,
  • Vyškrtnite z jedálnička vnútornosti (jaternice, pečeň alebo držky).

Ako sa neopustiť na návšteve, služobnej ceste, v reštaurácii či na dovolenke?

  • Poproste si menšiu (polovičnú) porciu jedla alebo sa (ho) naučte slušne odmietnuť,
  • Vyhýbajte sa alkoholu, pite predovšetkým vodu,
  • Dodržiavajte zásadu zdravého taniera, povedzte nie vyprážaným jedlám, tatárskej omáčke a majonéze,
  • Ak je to možné, choďte si zacvičiť do fitnescentra alebo si zaplávať do bazéna,
  • Vyberajte si aktívne typy dovoleniek a také, na ktorých vám nehrozí prejedanie sa,
  • Obklopujte sa ľuďmi, ktorí uznávajú zdravý životný štýl aj na dovolenke.

Držíme vám palce!

Kraj | 14. 03. 2022

Zoznam blogov

Zoznam podcastov